20 ΧΡΟΝΙΑ ΔΡΑΣΗΣ 1991 -2011 (αφίσα)
ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΩ ΠΛΑΤΑΝΟΒΡΥΣΗΣ
Στον περιβάλλοντα χώρο ενός Βυζαντινού μνημείου της περιοχής μας στον Ι.Ν. Παναγίας της Μέτζαινας στην Κάτω Πλατανόβρυση, με την συνεργασία των Δήμων Πατρέων και Ερυμάνθου και του Πολιτιστικού Συλλόγου Πλατανόβρυσης, ο Σύλλογος Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος πραγματοποίησε εορτή για τα 20 χρόνια συνεχούς δράσης του με σκοπό την ενημέρωση των πολιτών και ανάδειξη αυτού του σπουδαίου μνημείου της περιοχής μας. Μιας ανοδικής πορείας, λαμπρής μέσα από εθελοντική σκληρή δουλειά. Πλήθος συμπολιτών μας παρευρέθησαν στο χώρο της εκδήλωσης.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με την χορωδία ¨Αριστείδης Μόσχος¨ που απέδωσε παραδοσιακά τραγούδια.
Εκ μέρους του Συλλόγου μας χαιρετισμό απηύθυνε ο Πρόεδρος κ. Βασίλειος Κοτσώνης.
Επίσης χαιρετισμό απηύθυνε εκ μέρους του Πολιτιστικού Συλλόγου Πλατανόβρυσης, η Πρόεδρος κα Τσανάκα Σοφία.
Ακολούθησε η ομιλία του κ. Ασημάκη Κοντογεωργάκη, Πτυχιούχου Γεωπονίας και Πολιτικών Επιστημών, ο οποίος ήταν ο κεντρικός μοναδικός ομιλητής στην καταστατική συνέλευση του Συλλόγου το 1991, μαθητής Γυμνασίου τότε, η οποία έγινε παρουσία 110 αιρετών φορέων, ιδρυτικών μελών του Συλλόγου.
Ο ανωτέρω ομιλητής έκανε μια αναδρομή στην εικοσάχρονη δραστηριότητα του Συλλόγου, με την παράλληλη προβολή διαφανειών από τις δράσεις της εικοσαετίας που πέρασε.
Αρχικά αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα της σύστασης του ¨Συλλόγου Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος περιοχής του ΚΥΧ¨ το 1991.
- η προστασία της δημόσιας υγείας με έμφαση στην πρόληψη,
- η προστασία και η ανάδειξη του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος,
- η καλλιέργεια συναφούς συνείδησης στους κατοίκους τής περιοχής και
- η συνεργασία με φορείς οι οποίοι δραστηριοποιούνται στα εν λόγω αντικείμενα.
Η σύνδεση αυτή αποτέλεσε το υπόβαθρο της συνεργασίας τού συλλόγου και του ΚΥΧ, ενός σημαντικού δημόσιου θεσμού της περιοχής.
Στα 20 χρόνια που ακολούθησαν, οι πολυάριθμες δράσεις τού συλλόγου επεκτάθηκαν σε πολλά και διαφορετικά πεδία.
Πιο συγκεκριμένα:
- Η κατάθεση απόψεων και αιτημάτων για τοπικά περιβαλλοντικά ζητήματα, η ανάδειξη και διατήρησή τους στη δημοσιότητα, η προσφυγή στις αρμόδιες δημόσιες αρχές και τα αιτήματα προς αυτές για παροχή πληροφοριών σχετικά με την πλήρωση των νόμιμων προϋποθέσεων για έργα και δραστηριότητες που επηρεάζουν το περιβάλλον,
- Η τακτική αξιολόγηση της ποιότητας του πόσιμου ύδατος η οποία πραγματοποιείται με τη συνεργασία τού ΚΥΧ και του εργαστηρίου υγιεινής τού τμήματος Ιατρικής τού πανεπιστημίου Πατρών. Τα αποτελέσματα των ετήσιων δειγματοληπτικών ελέγχων κοινοποιούνται στις τοπικές αρχές ενώ έχουν δημοσιευθεί και στα τοπικά μέσα ενημέρωσης.
- Ο σύλλογος δραστηροποιήθηκε μαζί με άλλους φορείς και κατοίκους από περιοχές βόρεια και ανατολικά της Πάτρας, με στόχο την αποτροπή της εγκατάστασης πυλώνων ηλεκτρικού ρεύματος υψηλής τάσης της ΔΕΗ οι οποίοι βρίσκονται κοντά σε κατοικημένες περιοχές με αποτέλεσμα το 2007 η ΔΕΗ να αποφασίσει την υπογειοποίηση τμήματος του δικτύου
- Κινητοποιήσεις και καταγγελίες έχουν υπάρξει για τα λατομεία Φαρρών, Σαραβαλίου και Πλατανόβρυσης και έχει υποβληθεί αίτημα για ανάπλαση παλαιών λατομείων.
- Σχετικά με την ασφάλεια και την αισθητική τού οδικού δικτύου, ο σύλλογος έχει ενημερώσει τη Ν.Α. Αχαΐας για προβληματικά φρεάτια, πεζοδρόμια και σκουπίδια.
- Ο Σύλλογος ασχολήθηκε, ήδη από την ίδρυσή του, με το πρόβλημα των απορριμμάτων και των μπαζών, μια μεγάλη πληγή σχεδόν για ολόκληρη τη χώρα με καταγγελίες στις αρμόδιες αρχές και ενημερωτικές εκδηλώσεις.
- Μετά από πιέσεις, το 2007 οι δήμοι Φαρρών και Μεσσάτιδος απομάκρυναν μπάζα από ορισμένα σημεία του οδικού δικτύου. Επιπλέον, το 2009, ο σύλλογος ενημέρωσε το δήμο Φαρρών όταν διαπίστωσε παράνομη απόρριψη αποβλήτων και βοθρολυμάτων στον ποταμό Πείρο ενώ παρακολούθησε και υπέβαλε αναφορές σε αρμόδιες αρχές για το θέμα της εναπόθεσης λυματολάσπης από το βιολογικό καθαρισμό Πάτρας στο Λεόντιο, το 2010.
- Μπορεί ακόμη να αναφερθεί η συμμετοχή σε καθαρισμούς δασών και δενδροφυτεύσεις μαζί με σχολεία, δημοτικές αρχές και άλλα τοπικά σωματεία, υπό την εποπτεία πάντα του Δασαρχείου Πατρών.
- Ακόμη ένα πεδίο κινητοποίησης υπήρξε το πρόβλημα των αποβλήτων από οινοποιίες, ποτοποιίες, ελαιοτριβεία και ποιμνιοστάσια. Ειδικότερα, το 2006, πραγματοποιήθηκε μια καταγραφή των συνθηκών λειτουργίας και αδειοδότησης των ελαιοτριβείων ενώ για ποιμνιοστάσια που δεν πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις λειτουργίας και απειλούν με ρύπανση τα υπόγεια νερά, έχουν αποσταλεί σχετικές αναφορές προς δήμους και τη Ν.Α. Αχαΐας.
- Το 2006, μαζί με άλλους φορείς, συμμετείχε στην επιτυχή προσπάθεια αλλαγής χωροθέτησης υδροηλεκτρικής μονάδας στον ποταμό Πείρο εν όψει του κινδύνου σοβαρής υποβάθμισης του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος της περιοχής. Παρακολούθησε, δε, και τις εργασίες κατασκευής, κατά το 2008.
- Ακόμη μερικά σχετικά παραδείγματα δράσεων είναι ο εντοπισμός και η παύση της ρύπανσης που προκαλούσε τοπικό εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας μετά από την εκδήλωση προβλημάτων υγείας των κατοίκων, η αξιολόγηση και η επισήμανση ελλείψεων στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τα Σφαγεία Πρεβέδου, το 2004 και 2006 και στη ΜΠΕ για το αυτοκινητοδρόμιο καθώς και το αίτημα προς την Κτηματική Υπηρεσία Δημοσίου και τη Ν.Α. Αχαΐας για την οριοθέτηση ξηροποτάμου στο δήμο Μεσάτιδος μετά από καταγγελίες για αυθαίρετες επιχωματώσεις, το 2008.
- Εκτός από τα θέματα τοπικού χαρακτήρα στα οποία αναφέρθηκε ο ομιλητής, ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από τον Σύλλογο με την κατάθεση απόψεων και αιτημάτων, για περιβαλλοντικά ζητήματα εθνικού και υπερεθνικού επιπέδου. Τέτοια ζητήματα ήταν η διαμαρτυρία και συγκέντρωση υπογραφών μαζί με άλλες περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ) για την εγκατάσταση πυρηνικών αντιδραστήρων στο Akkuyu της Τουρκίας, το ζήτημα των οργανωτικών αλλαγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας και οι επιστολές διαμαρτυρίας προς αρμόδιους φορείς για τα γενετικά τροποποιημένα προϊόντα.
- Μια εντυπωσιακή δραστηριότητα του συλλόγου είναι, εξάλλου, η διοργάνωση τακτικών εκδρομών στο εσωτερικό και μία ετησίως στο εξωτερικό. Ο στόχος είναι διπλός, αφενός η ισχυροποίηση των σχέσεων του συλλόγου με τα μέλη και τους φίλους του και αφετέρου η άμεση επαφή των μελών του με αξιόλογες περιπτώσεις διαχείρισης και προστασίας του περιβάλλοντος. Πραγματοποιούνται, εξάλλου, συχνά πεζοπορικές εκδρομές. Επίσης, τον Ιούνιο τελείται θεία λειτουργία «για το περιβάλλον» σε διαφορετικό κάθε χρόνο ναΰδριο και σε τοποθεσίες ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Μια ακόμη εκδήλωση κοινωνικού χαρακτήρα είναι η ετήσια αποκριάτικη χοροεσπερίδα και η συμμετοχή στο «πατρινό καρναβάλι» με άρμα.
- Στον τομέα της ενημέρωσης του πληθυσμού της περιοχής σε θέματα δημόσιας υγείας, έχει πραγματοποιηθεί μια σειρά εκδηλώσεων. Σε αυτές έχουν προσφέρει τις γνώσεις τους ειδικοί από πανεπιστήμια, ΤΕΙ και δημόσιους φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας. Ενδεικτικά αναφέρονται: το σεμινάριο πρώτων βοηθειών στο Σαραβάλι και την Οβρυά και η εισήγηση «υγιεινή της εργασίας» σε εκδήλωση του δήμου Μεσσάτιδος, , η έρευνα για τα παχύσαρκα παιδιά σε συνεργασία με το ΤΕΙ Πάτρας, , για τη νόσο πουλερικών, η ημερίδα για το κάπνισμα, , η ημερίδα για τις εξαρτησιογόνες ουσίες σε συνεργασία με το 1ο δημοτικό σχολείο Οβρυάς και το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων δήμου Μεσσάτιδος, η ενημέρωση του κοινού για τις συνέπειες της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας στον άνθρωπο, για το μητρικό θηλασμό σε συνεργασία με συλλόγους γονέων, για τη γρίπη Η1Ν1, και η διοργάνωση ενημερωτικής ημερίδας για τον «καρδιακό κίνδυνο» κ.α.
- Ενημερωτικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνται και στις ημέρες υγείας, περιβάλλοντος και γης οι οποίες έχουν ορισθεί από τον ΟΗΕ.
- Ποικίλες ενημερωτικές εκδηλώσεις έχουν γίνει και για το περιβάλλον. Σε αυτές έχουν υπάρξει συνεργασίες και με άλλους φορείς. Μερικά παραδείγματα: σε συνεργασία με το δήμο Μεσσάτιδος, ενημέρωση για θέματα βιοποικιλότητας. Σε συνεργασία με το δήμο Φαρρών, εισήγηση με αντικείμενο «περιβάλλον και εθελοντισμός» και «αυτοκινητοδρόμιο Χαλανδρίτσας». Συνδιοργάνωση με το πατραϊκό περιοδικό «περιβάλλον» εκδηλώσεων στη Βέσο Μάρε με τίτλο «Ημέρες περιβάλλοντος», το 2007. Έκδοση λευκώματος στο πλαίσιο προγράμματος του υπουργείου αγροτικής ανάπτυξης με τίτλο «αναβίωση της παράδοσης και της πολιτιστικής κληρονομιάς». Συμμετοχή στο πρόγραμμα του υπουργείου απασχόλησης με τίτλο «δημιουργία παρατηρητηρίου χλωρίδας και πανίδας στο δ. Καλαβρύτων». Σεμινάριο δασοφύλαξης και δασοπυρόσβεσης με τη συνεργασία της wwf και του φιλοδασικού συλλόγου Σαραβαλίου. Ενημερωτικές εκδηλώσεις για την επαναχρησιμοποίηση αστικών λυμάτων, τη μελισσοκομία και τα βιοκαύσιμα με ειδικούς επιστήμονες. Στο πλαίσιο της σχολικής περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, πραγματοποιήθηκε βράβευση μαθητών γυμνασίου σε διαγωνισμό ζωγραφικής με θέμα το περιβάλλον.
- Το 2004 ξεκίνησε η έκδοση της ενημερωτικής διμηνιαίας εφημερίδας του συλλόγου με τίτλο «Ύπαιθρος».
- Στον τομέα των συνεργασιών, ο σύλλογος είναι μέλος τού Πανελληνίου Δικτύου Οικολογικών Οργανώσεων και συμμετέχει στις εκδηλώσεις, τις πανελλήνιες ποδηλατοδρομίες και τα ετήσια συνέδριά του.
- Επίσης, από το 2000, ο σύλλογος είναι μέλος της διεθνούς ΜΚΟ Greenpeace.
- Σημαντική για το σύλλογο είναι η συνεργασία με το ΚΥΧ, δεδομένου ότι στόχος και για τους δυο φορείς είναι η πρόληψη στον τομέα τής υγείας. Η εκατέρωθεν υποστήριξη έχει εκδηλωθεί σε δράσεις ενημέρωσης του κοινού και κατά την εκπόνηση επιδημιολογικών και υγειονομικών μελετών του Κέντρου. Ακόμη, ο σύλλογος στο παρελθόν έχει ασκήσει πίεση προς τους αρμόδιους φορείς για την εξασφάλιση προσωπικού και εξοπλισμού στο Κέντρο.
- Τέλος, μερικές ακόμη δραστηριότητες ήταν η συγκέντρωση χρημάτων και ειδών πρώτης ανάγκης για τους πυρόπληκτους της Αιγιάλειας και της Ηλείας, το 2008 καθώς και η διοργάνωση εορταγοράς για την οικονομική ενίσχυση του σεισμόπληκτου Ι.Ν.Αγ. Αθανασίου Κρήνης, το 2010.
Σήμερα, υπογράμμισε ο ομιλητής η προστασία του περιβάλλοντος διέπεται από την αρχή της αειφορίας. Η σύνθετη αυτή ηθικο-πολιτική αρχή σταθμίζει την προστασία των πόρων με την ανάπτυξη, έτσι ώστε η τωρινή γενιά να μη στερήσει από τις επόμενες, αγαθά απαραίτητα για τη ζωή τους. Το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος σύλλογος επέδειξε στην εικοσαετή δράση του, όπως είδαμε, πνεύμα εξωστρέφειας και συνεργασίας, ενισχύει την πεποίθησή μας ότι στο μέλλον μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες με ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία. Με τον τρόπο αυτό, μπορεί να συνεχίσει να επιτελεί το ρόλο τού καταλύτη που διασυνδέει τα μέλη και τους φίλους του με τους διάφορους ειδικούς φορείς και να συμβάλει δραστικά στην επίτευξη των σκοπών του, δηλαδή την προστασία της υγείας και του περιβάλλοντος στην περιοχή αλλά και πέρα από αυτή.
Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Κοντογεωργάκης επεσήμανε ότι η υγεία, σωματική και ψυχική, και το περιβάλλον, φυσικό και πολιτιστικό, αποτελούν αγαθά για τα οποία το ελληνικό σύνταγμα και διάφορες διεθνείς συνθήκες, προβλέπουν ποικίλες ρήτρες προστασίας. Αυτές όμως, μολονότι εξαιρετικά σημαντικές, δεν αρκούν. Η συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών στην προστασία αυτών των αγαθών είναι απαραίτητη, όπως έχει δείξει η εμπειρία, για την ουσιαστική διασφάλισή τους. Η μοναδικότητα του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος τούτου του τόπου μάς επιβάλλει την ενίσχυση των προσπαθειών μας για την προστασία του. Οι κάτοικοί του, οι επισκέπτες του αλλά και οι επόμενες γενιές το αξίζουν. Ο σύλλογος προστασίας υγείας και περιβάλλοντος έχει εργαστεί επί είκοσι συναπτά έτη με πάθος για αυτό το σκοπό και έχει δείξει ότι μπορεί να συμβάλει καθοριστικά και στο μέλλον.
20 ΧΡΟΝΙΑ ΔΡΑΣΗΣ
ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΑΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ο κ. Καρπής Δήμαρχος Ερυμάνθου ανέφερε:
Κατ΄ αρχήν θέλω να συγχαρώ τον Σύλλογο Υγείας και Περιβάλλοντος για την συμπλήρωση είκοσι χρόνων ζωής του. Μια διαδρομή πολύ πλούσια με μεγάλη δράση, σημαντικές πρωτοβουλίες και πλούσιο έργο.
Επίσης θέλω να συγχαρώ και να εξάρω τη πρωτοβουλία που ανέλαβε ο Σύλλογος για τη πραγματοποίηση αυτής της εκδήλωσης η οποία έχει ως στόχο την ανάδειξη του Βυζαντινού Μνημείου της Παναγίας που βρίσκεται μπροστά μας καθώς και τα άλλα μνημεία της περιοχής μας.
Ο Δήμος Ερυμάνθου, όπως ήταν φυσικό, ανταποκρίθηκε αμέσως στη πρόσκληση για συνεργασία και συνδιοργάνωση της εκδήλωσης.
Θεωρούμε καθήκον και υποχρέωσή μας να συμβάλλουμε με οποιοδήποτε τρόπο, στα πλαίσια πάντοτε των αρμοδιοτήτων μας και των δυνατοτήτων που έχουμε στην προστασία, την ανάδειξη και την αξιοποίηση των μνημείων του Δήμου μας.
Θέλω επίσης να ευχαριστήσω το Δ.Σ. του Συλλόγου για την τιμή που μου έκανε να είμαι ομιλητής στην αποψινή εκδήλωση.
Το θέμα που θα αναπτύξω περιλαμβάνει τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον, από την αρχή της ύπαρξής του και εμπεριέχει την εξέλιξη της τεχνολογίας από την μακρινή εκείνη εποχή έως τις μέρες μας.
Ωστόσο στα πρώτα στάδια εξέλιξης, ο βαθμός επέμβασης του ανθρώπου στο φυσικό περιβάλλον ήταν τόσος, όσος χρειαζόταν για την επιβίωσή του και όσος το οικοσύστημα μπορούσε να απορροφήσει και να αποκαταστήσει.
Η κατάσταση άρχισε να ανατρέπεται σταδιακά από την εποχή των μετάλλων και την ανάπτυξη της μεταλλουργίας για να καταλήξει στη σημερινή, σχεδόν, καταλυτική επέμβαση του ανθρώπου στο περιβάλλον. Επέμβαση που απειλεί την ίδια την ύπαρξη της ζωής στο πλανήτη γη.
Η υλική ευημερία που έφεραν οι επαναστατικές τεχνολογικές αλλαγές συνοδεύτηκε από κοινωνικές διαφοροποιήσεις.
Χαρακτηριστική είναι η παρατήρηση του Ομήρου ότι ο «σιδηρούς Πέλεκυς» υπήρξε σοβαρό μέσο καταστροφής για την εποχή του.
Με αυτά λοιπόν τα μέσα και τα υλικά δημιούργησαν οι πρόγονοί μας τα θαυμάσια μνημεία που κληρονομήσαμε εμείς και τα οποία καλούμαστε να τα προστατεύσουμε και να τα σεβαστούμε.
Μνημεία, τα οποία ενέταξαν στο περιβάλλον έχοντας την αίσθηση του ‘’μέτρου’’ και της ισορροπίας τόσο στο σεβασμό προς τη φύση όσο και στις ανθρώπινες επιδιώξεις και ανάγκες.
Όπως είναι γνωστό, οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία, είναι διάσπαρτοι μέσα σε αστικά περιβάλλοντα, σε αγροτικές περιοχές, και συνδέουν το χθες με το σήμερα και το αύριο.
Συνδιαλλάσσονται και συνυπάρχουν με γειτονικούς σύγχρονους οικισμούς, αλλά αποτελούν και φυσικούς χώρους που παίζουν το ρόλο καταφυγίου άγριας ζωής είτε μέσα στη πόλη είτε στην ύπαιθρο.
Η χλωρίδα, εντυπωσιάζει με το πλούτο της όλες τις εποχές του χρόνου, ιδιαίτερα όμως την άνοιξη που τα αγριολούλουδα και τα ανθισμένα δένδρα, μετατρέπουν τους αρχαιολογικούς χώρους σε πανέμορφους βιότοπους.
Είναι γνωστή η αλληλοεπίδραση του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος στο φυτικό και ζωικό βασίλειο, αλλά και το αντίστροφο μέσα σε ένα οικοσύστημα. Τα δένδρα και οι θάμνοι που συντροφεύουν τους αρχαίους θησαυρούς αποτελούν σημεία αναφοράς του Ελληνικού τοπίου, γι’ αυτό επιβάλλεται να προστατεύονται.
Η διαχείριση των χώρων αυτών πρέπει να βασίζεται στο σκεπτικό, όχι μόνο της συντήρησης, αλλά και της προσέλευσης και της συνέχισης της ζωής.
Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα στους αρχαιολογικούς χώρους μπορεί να συναντήσει κανείς από αλεπού, σκαντζόχοιρο, χελώνα, φίδι, σαύρες, μέχρι γεράκι, κοτσύφια, τσαλαπετεινούς κ.α. Το συνεχές βουητό από τις μέλισσες παραπέμπει σε ενεργά οικοσυστήματα, που παράγουν ζωή.
Οι σπόροι βρίσκουν το πρόσφορο έδαφος, σταματούν το ταξίδι τους και αποφασίζουν να ριζώσουν και να βλαστήσουν σε ένα ασφαλές περιβάλλον.
Η συμβίωση του ασβεστολιθικού πετρώματος, του μαρμάρου, της πέτρας, με την ελιά, την βελανιδιά, το πεύκο, ξεκίνησε χιλιάδες χρόνια πριν και θα πρέπει να διαφυλαχθεί.
Τα μνημεία του ανθρώπου, εντάσσονται μέσα στο φυσικό περιβάλλον και είναι αναπόσπαστο κομμάτι του πολιτισμού μας.
Ο άνθρωπος γεννιέται και υπάρχει μέσα στη φύση και τα ιστορικά ή θρησκευτικά μνημεία του, είναι κομμάτι της ταυτότητάς του, όπως και το φυσικό του περιβάλλον.
Ο πολιτισμός, σε κάθε έκφρασή του, είναι η προσπάθειά μας, να αφήσουμε το σημάδι μας στον κόσμο, να εξασφαλίσουμε μια διαρκή παρουσία μας. Έτσι τα μνημεία μας είναι μέρος της συλλογικής μας ταυτότητας.
Η παιδεία που πρέπει να προσφέρεται από μικρή κιόλας ηλικία βοηθά στο να γνωρίσουμε και να αναπτύξουμε ουσιαστική σχέση με τα μνημεία.
Έτσι είμαστε σε θέση να γνωρίσουμε και να εκτιμήσουμε τη θέση των μνημείων στο περιβάλλον μας, πράγμα που θα βοηθήσει και στην προστασία και ανάδειξή τους.
Από την άλλη πλευρά η προστασία του Περιβάλλοντος και η ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης, είναι κάτι που πρέπει επίσης να καλλιεργηθεί από μικρή ηλικία. Η συνειδητοποίηση της θέσης και της ευθύνης μας μέσα στο φυσικό περιβάλλον δεν εξαιρεί και την ένταξή μας σε ένα «πολιτιστικό περιβάλλον».
Η προστασία του περιβάλλοντος αλλά και των μνημείων είναι αλληλένδετη.
Η μόλυνση είναι καταστροφική όχι μόνο για το περιβάλλον αλλά και τα μνημεία που αποτελούν μέρος του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το καυσαέριο, που διαβρώνει τα μάρμαρα των αρχαιολογικών χώρων.
Ο σεβασμός στη μορφή του τοπίου είναι και αυτός κομμάτι της κληρονομιάς μας. Δεν γίνεται να σκεφτούμε έναν παραδοσιακό οικισμό ανεξάρτητα, από την περιοχή του.
Τα δικά μας κτίρια, οι εκκλησίες, τα γεφύρια είναι ενταγμένα σε ένα τοπίο με πολύ πράσινο και δίπλα σε πηγές νερού.
Επίσης ο χωροταξικός σχεδιασμός των παραδοσιακών οικισμών, γινόταν πάντα με βάση τον περιβάλλοντα χώρο.
Προφανώς αυτά τα κριτήρια έλαβαν υπόψη τους οι αρχαίοι πρόγονοί μας που έζησαν και δημιούργησαν στην περιοχή μας, όταν έχτιζαν τις Αρχαίες Φαρές, την Τριταία και το Λεόντιο.
Για να σεβαστούμε και να προστατέψουμε όμως τα μνημεία θα πρέπει πρώτα να μάθουμε που βρίσκονται, που υπάρχουν. Να μάθουμε την ιστορία τους και να γνωρίσουμε τον ρόλο που έπαιζαν στη διαδρομή του χρόνου. Να εκτιμήσουμε την αξία τους και να κατανοήσουμε τη σημασία τους, τους συμβολισμούς που είχαν για τους προγόνους μας.
Ανάλογα με το είδος του κάθε μνημείου να δούμε τη λατρευτική αξία που είχε ή την σχέση του με την καθημερινή ζωή των κατοίκων.
Αλήθεια! Πόσοι γνώριζαν, εκτός από τους ντόπιους και την Αρχαιολογική Υπηρεσία, την ύπαρξη αυτής της εκκλησίας της Παναγίας της Μέτζαινας και ακόμη περισσότερο την ιστορία της;
Πόσοι έχουν επισκεφθεί τον Μυκηναϊκό Οικισμό στην Χαλανδρίτσα; ή πόσοι γνωρίζουν για το Μυκηναϊκό Νεκροταφείο στον Άγιο Βασίλειο επίσης στην Χαλανδρίτσα; και τόσα άλλα σε Τριταία, σε Λεόντιο και Φαρές;
Ποιος γνωρίζει εκτός από την αρχαιολογική Υπηρεσία και τους λίγους που έχουν ενδιαφερθεί να μάθουν, για την αξία των μεταβυζαντινών ναών της Χαλανδρίτσας, όπως του Αγίου Αθανασίου (!5ος αιώνα), της Παναγίας, του Αγίου Ιωάννη κ.α.; καθώς επίσης για το Ναό της Αρτέμιδας στο Λεόντιο, τη μονή της Χρυσοποδαρίτισσας; Πόσοι γνωρίζουν τους Αγίους Πάντες και την Μονή Νοτενών στην Τριταία, του Αγίου Ιωάννη στη Σποδιάνα, του Μπαμπιώτη, τους Καστρόπυργους του Delapatri, τον Άγιο Ιωάννη στο Καλέντζι, το Αχνάρι του Αγίου Ανδρέα κ.α. που επιζητούν την προστασία τους και απαιτούν τον σεβασμό μας.
Όλα αυτά απαιτούν τον σεβασμό για τα ίδια τα μνημεία, αλλά και για τον περιβάλλοντα χώρο, καθώς και για το φυσικό περιβάλλον στο οποίο είναι ενταγμένα.
Εκτός όμως από την Προστασία και το σεβασμό που οφείλουμε προς τα αρχαιολογικά θρησκευτικά, Ιστορικά, αρχιτεκτονικά και φυσικά μνημεία έχουμε υποχρέωση και συμφέρον αν θέλετε, να τα αξιοποιήσουμε.
Σε ότι αφορά την προστασία τους απαιτείται σχέδιο προστασίας και διαχείρισης των ιδίων των μνημείων και του φυσικού περιβάλλοντος που τα περιβάλλει. Σχέδια που θα αφορούν την αναστήλωσή τους, την πυροπροστασία τους, το σχεδιασμό νέων φυτεύσεων κ.α.
Δυστυχώς η εικόνα που παρουσιάζουν πολλά απ’ αυτά έχουν εικόνα εγκατάλειψης.
Το αμέσως επόμενο βήμα είναι η αξιοποίησή τους.
Ο Ιστορικός τουρισμός έχει τις ρίζες του στο παρελθόν και είναι ίσως η πιο παλιά μορφή τουρισμού. Οι περιηγητές ήθελαν να γνωρίσουν αρχαίους πολιτισμούς και ο τρόπος για να γίνει αυτό ήταν η περιήγηση στο φυσικό περιβάλλον όπου είχαν ανθίσει αυτοί οι πολιτισμοί.
Από την περιοχή μας πέρασαν και ασχολήθηκαν μαζί της, μεγάλοι περιηγητές και Ιστορικοί της Αρχαιότητας όπως ο Παυσανίας, ο Στράβων κ.α. καθώς και νεώτεροι ξένοι και Έλληνες όπως οι Butzian, Leake, Μέγγερ, Βίλλελμ, ο Κούρτιος, Παπαχατζής, Κυπαρίσσης, Νουχάκης, Κορύλλος και πολλοί άλλοι οι οποίοι κατέγραψαν και μας έδωσαν πολύτιμες πληροφορίες για την περιοχή μας.
Ο νεοσύστατος Δήμος Ερυμάνθου εκτός από την πληθώρα των αξιόλογων μνημείων που έχει και την ιστορία που τα συνοδεύει, διαθέτει και ένα πολύ πλούσιο φυσικό περιβάλλον.
Μετά τη μεγάλη διοικητική μεταρρύθμιση του Καλλικράτη και σε συνδυασμό με την πρωτόγονη οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα μας, βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι αποφάσεων και επιλογών για το μέλλον της και την νέα αναπτυξιακή της πορεία.
Η περιοχή μας πληρεί όλες τις προϋποθέσεις για να συμμετάσχει και να πρωταγωνιστήσει, αν το θέλει, στην υλοποίηση αυτού του νέου προτύπου ανάπτυξης.
Σημαντική παράμετρος της «πράσινης ανάπτυξης» είναι η μορφή εκείνου του τουρισμού που συνδέεται και αναφέρεται στις αρχαιότητες, στα μνημεία, στο Πολιτισμό, στο Φυσικό Περιβάλλον.
«Μαζί με την προώθηση της Βιολογικής καλλιέργειας, της ονομασίας προέλευσης των τοπικών προϊόντων, της τυποποίησης και της υψηλής ποιότητας, μπορούμε να σχεδιάσουμε την αγροτουριστική ανάπτυξη του Δήμου Ερυμάνθου αξιοποιώντας τον φυσικό του πλούτο και τα μνημεία του, αναδεικνύοντας συγχρόνως την διαχρονική σχέση των τοπικών προϊόντων (λάδι, κρασί κ.α.) με τον τοπικό πολιτισμό, αξιοποιώντας έτσι την διατροφική στροφή που παρατηρείται σε μεγάλο μέρος των καταναλωτών προς τη μεσογειακή διατροφή».
Η ολοκλήρωση του φράγματος Πείρου – Παράπειρου (Τεχνική Λίμνη)η προοπτική κατασκευής του αυτοκινητοδρομίου η προστασία και ανάδειξη των μνημείων και του φυσικού πλούτου, δημιουργούν προοπτικές ανάπτυξης και δράσης για πολλές μορφές τουρισμού, όπως ο Αρχαιολογικός, Αθλητικός, Μηχανοκίνητος, Συνεδριακός, Εκθεσιακός, Οικολογικός, Αγροτουρισμός.
O σεβασμός προς τα μνημεία της περιοχής μας δεν είναι μόνο αποτέλεσμα αρχαιολατρίας όπως, κάποιοι ευτυχώς λίγοι, υποστηρίζουν. Καθώς και η αγάπη και ο σεβασμός προς το φυσικό περιβάλλον δεν είναι μόνο θέμα αισθητικής και ποιότητας ζωής των πολιτών.
Και τα δύο έχουν μεγάλες και σημαντικές αναπτυξιακές παραμέτρους και διαστάσεις.
Όπως οι ιδιαιτερότητες ενός φυσικού περιβάλλοντος αποτελούν την ταυτότητα μιας περιοχής, έτσι και τα μνημεία αποτελούν την ταυτότητα των κατοίκων της.
«Και αυτή, την δική μας ταυτότητα, των Φαρρών, της Τριταίας, του Λεοντίου, του Καλεντζίου, συνολικά τον Δήμο Ερυμάνθου, πρέπει να την προστατέψουμε και να τη σεβαστούμε για να την παραλάβουν τα παιδιά μας όπως τη βρήκαμε και ακόμη καλύτερη».
Για το ιστορικό του Ι.Ν. της Παναγίας της Μέτζαινας ανεφέρθη η Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Πλατανόβρυσης και μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος κ. Σοφία Τσανάκα. Τόνισε ότι είναι βυζαντινός τρίκλιτος ναός που οικοδομήθηκε πάνω σε τμήμα ρωμαϊκού κτηρίου. Ο χώρος γύρω και μέσα από τον ναό χρησιμοποιήθηκε ως χριστιανικό νεκροταφείο από τον 5ο μ.Χ αιώνα ως πλάρχες της Τουρκορατίας.
Η Παναγία της Μέτζαινας είναι του 10ου αιώνα μ.Χ., όπως η Μητρόπολη του Μυστρά και η Μονή Βλαχερνών. Το μνημείο αποκαλύφθηκε μετά τις ανασκαφικές εργασίες, που άρχισαν το φθινόπωρο του 1981 και συνεχίστηκαν τα επόμενα έτη. Ο κυρίως ναός διαιρείται σε τρία κλίτη, για τον χωρισμό των οποίων έχουν χρησιμοποιηθεί ανεστραμμένα ιωνικά κιονόκρανα από κτίρια της ύστερης αρχαιότητας. Επίσης έχουν διασωθεί κάποια τμήματα του μαρμαροθετημένου δαπέδου. Αξίζει να αναστηλωθεί, να συντηρηθεί και να γίνει επισκέψιμος.
Ο εν λόγω Σύλλογος της Πλατανόβρυσης έθεσε σαν προτεραιότητα το μνημείο έστω μια φορά τον χρόνο να ανοίγει για τον κόσμο πράγμα που έγινε στις 8-9-2007. Ο εγκέλαδος όμως που χτύπησε την περιοχή το 2008, ανέτρεψε τους σχεδιασμούς αυτούς. Η κα Τσανάκα επεσήμανε ότι τώρα ήλθε η ώρα να συνεργαστούν και οι δύο Σύλλογοι με την βοήθεια και των άλλων φορέων, εκπρόσωποι των οποίων παρεβρίσκοντο στην εκδήλωση με σκοπό την αποκατάσταση του μνημείου.
Για την επισκευή της στέγης και άλλες εργασίες που θα χρειασθούν αποφασίσθηκε, με την σύμφωνη γνώμη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και του Πολιτιστικού Συλλόγου Πλατανόβρυσης, ο Σύλλογος Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος περιοχής Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσας να ανοίξει λογαριασμό με αρ: 1010107497200-0 στην Αχαϊκή Τράπεζα, ώστε όσοι επιθυμούν να βοηθήσουν, να καταθέσουν ότι μπορούν μόνο για το σκοπό της συντήρησης και αναστήλωσης της Παναγίας της Μέτζαινας.
20 ΧΡΟΝΙΑ ΔΡΑΣΕΙΣ – ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
Με την ευκαιρία επίσης της εορταστικής εκδήλωσης ο Σύλλογος Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος περιοχής Κ.Υ. Χαλανδρίτσας απένειμε τιμητικές διακρίσεις σε άτομα που συμπαραστάθηκαν και υποστήριξαν το δύσκολο έργο του Συλλόγου με την συμμετοχή τους και την προσφορά τους.
Η 1η απενεμήθη προς τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πατρών κ.κ. Χρυσόστομο, γιατί από την πρώτη στιγμή της διακονίας του στην Πάτρα, το 2005, ανάμεσα στο πολλά του ποιμαντικά και ιεραποστολικά του καθήκοντα, αλλά και τις ποικίλες του δραστηριότητες, έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την προαγωγή της υγείας και για τη σωτηρία του φυσικού μας Περιβάλλοντος και αγκάλιασε τον Σύλλογό μας. Αυτό αποδεικνύεται από την προσωπική του συμμετοχή σε λατρευτικές και άλλες εκδηλώσεις που οργανώνει ο Σύλλογός μας, όπως επίσης και με το κάλεσμα του Συλλόγου στην εορτή των Πρωτοκλητείων με θέμα ¨Εκκλησία και Περιβάλλον¨ στο Forum Ανάπτυξης το 2009.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας, όπου να βρεθεί και με οποιαδήποτε αφορμή, κρούει συνεχώς το κώδωνα του κινδύνου. Χτυπά συνεχώς το συναγερμό προς κάθε κατεύθυνση για να συνειδητοποιήσουμε τον άμεσο κίνδυνο που διατρέχουμε από την αλόγιστη επέμβαση του ανθρώπου στο φυσικό περιβάλλον.
Η επόμενη βράβευση έγινε προς τον κ. Γεώργιο Βασιλακόπουλο ο οποίος είναι γέννημα – θρέμμα της Πλατανόβρυσης, εκτιμώντας την πολυετή και πολύπλευρη δραστηριότητά του στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Ο κ. Βασιλακόπουλος είναι Φυσικός και δραστηριοποιείται από 25ετίας εθελοντικά στην Οικολογική Κίνηση Πάτρας. Μετά την απονομή ο κ. Βασιλακόπουλος ευχαριστώντας ανέφερε:¨ Αισθάνομαι πραγματικά άβολα γι’ αυτή την βράβευση παρόλο που είναι ιδιαίτερα τιμητική, γιατί θεωρώ ότι δεν έχω κάνει τίποτα όλα αυτά τα χρόνια περισσότερο από δεκάδες άλλους ενεργούς πολίτες κάποιοι είναι μαζί μας και είναι πάρα πολλοί πιστέψτε με έκανα το αυτονόητο. Αυτό που όλοι νομίζω πρέπει να κάνουμε. Ευχαριστώ και πάλι και με μια ευχή οι ενεργοί πολίτες στην περιοχή να είναι περισσότεροι γιατί τους χρειαζόμαστε, γιατί οι ανάγκες είναι πολλές και η δουλειά πολλή.
Να είστε καλά.
Η τρίτη βράβευση έγινε στην κα Βιολέττα Γκρίντζου, που είναι κάτοικος Οβρυάς Μεσσάτιδος για το ήθος και το ύφος της, τις περιβαλλοντικές της ευαισθησίες και για την προσφορά της και την συμμετοχή της στις εκδηλώσεις του Συλλόγου.
Στην ετήσια κατάβαση του Βουραϊκού, στην ετήσια ανάβαση του Ομπλού, στα περπατήματα της Βλασίας Άγιος Νικόλαος, στην διαδρομή της Τσαπουρνιάς του Ερυμάνθου, την διάσχιση της γέφυρας Ρίου Αντιρρίου, το περπάτημα του δάσους της Άνω Καλλιθεάς και σε πεζοπορίες σε πολλά μέρη της Ελλάδος.
20 ΧΡΟΝΙΑ ΔΡΑΣΗΣ. ΈΒΑΛΕ Ο ΘΕΟΣ ΣΗΜΑΔΙ…
Ακολούθησε Μουσικό πρόγραμμα ποιότητας, όπως επιβαλλόταν στον χώρο αλλά και στην πορεία του Συλλόγου, από την Γεωργία Νταγάκη και τον Γιάννη Χίνο μαζί με ένα οπτικοακουστικό αφιέρωμα στον Ν. Ξυλούρη με τίτλο «έβαλε ο Θεός σημάδι…».
Η Γεωργία Νταγάκη με την φωνή της και την λύρα της όπως και ο Γιάννης Χίνος μάγεψαν το κοινό.
Την όλη παραγωγή και επιμέλεια της μουσικής εκδήλωσης είχε ο κ. Δημήτρης Μίχαλος. Ο χώρος ήταν κατάμεστος από ανθρώπους όλων των ηλικιών, που εκτιμώντας την προσφορά του Συλλόγου στην περιοχή, έδωσαν το παρόν.
20 ΧΡΟΝΙΑ ΔΡΑΣΗΣ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ
Ευχές και συγχαρητήρια του Σεβασμιωτάτου.
Ο πατήρ Δημήτριος Παπαγεωργίου ως Αρχιερατικός Επίτροπος του τέως Δ. Φαρρών εκπροσώπησε τον Μητροπολίτη Πατρών κ.κ. Χρυσόστομο ο οποίος εκτάκτως μετέβη στην Αθήνα και μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Μετέφερε τις ευχές και τις ευλογίες του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη για τα 20 χρόνια του Συλλόγου Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος για την μεγάλη δραστηριότητα την οποία έχει επιδείξει στην προαγωγή της υγείας αλλά και στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
Επίσης συνεχάρη τους δύο Συλλόγους για την προβολή και για την ανάδειξη αλλά και για την σωτηρία του μνημείου της Παναγίας της Κ. Μέτζαινας και δήλωσε ότι θα είναι δίπλα και κοντά τους για οτιδήποτε χρειασθεί . Χρόνια Πολλά και πάντα επιτυχίες και το χρυσό ιοβιλέω και πάντοτε να έχουν επιτυχίες.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΟΧΗ ΚΑΙ ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΗ
Η Δημοτική Σύμβουλος Δήμου Πατρέων και τέως Αντιδήμαρχος εθελοντισμού ετόνισε:
«Θεωρώ ότι είστε ένας από τους τυχερούς άρχοντες της τοπικής Αυτοδιοίκησης γιατί στην περιοχή σας εδώ και 20 χρόνια έχετε τον Σύλλογο Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος της περιοχής του Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσας. Έχει πρωτοστατήσει στην επίλυση προβλημάτων, κοινωνική συνοχή, κοινωνική συμφιλίωση, ανάδειξη και επίλυση προβλημάτων. Η αποψινή εκδήλωση αποδεικνύει ότι οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις όταν έχουν τα χαρακτηριστικά που προανέφερα και αφορούν το συγκεκριμένο σύλλογο μόνο καλό μπορούν να κάνουν και σε συνεργασία με τους τοπικούς άρχοντες μπορούν να δώσουν λύσεις σε όλα τα προβλήματα.
ΣΥΜΠΟΡΕΥΘΗΚΑΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Ο εκπρόσωπος της Οικολογικής Κίνησης Πάτρας κ. Ξεριζωτής ανέφερε: «Είναι ιδιαίτερη χαρά για την Οικολογική Κίνηση Πάτρας που εκπροσωπώ να παρευρισκόμαστε στην εορταστική εκδήλωση για τα 20 χρόνια. Συμπορευθήκαμε στον κοινό αγώνα για την προστασία του περιβάλλοντος στην ευρύτερη περιοχή μας. Μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να υπήρξαν διαφορετικές εκτιμήσεις αυτό όμως δεν επηρέασε την πολύ καλή συνεργασία μας και εξαιρετική άποψη που έχουμε. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι ο Σύλλογος Προστασίας Υγείας και Περιβάλλοντος της περιοχής του Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσας με το ήθος και την συνέπεια που την διακρίνει αλλά και για τις αποτελεσματικές παρεμβάσεις στα διάφορα τμήματα. Έχει πλέον καταγραφεί σαν μια αναντικατάστατη και πολύτιμη συλλογικότητα στην περιοχή. Με αυτή την έννοια πρέπει να στηρίζεται από τους τοπικούς παράγοντες και να ενθαρρύνεται ου δράσεις του.
Τελειώνοντας θέλω πάλι να ευχηθώ στον αδελφό Σύλλογο περιοχής Χαλανδρίτσας να τα χιλιάσει και σε όλους να συμμετέχουν ενεργά για την προστασία του περιβάλλοντος.